In de praktijk:

Wanneer een school kiest voor Rust in de Klas komt er wekelijks een kwartier een Rust Trainer in de groep om Rust oefeningen aan te bieden (door kinderen ook wel Relax oefeningen genoemd). Een kwartier is voldoende om 2 tot 3 nieuwe oefeningen aan te leren en qua tijdsinvestering ook voor leerkrachten prima in te passen in hun volle rooster.
De aangeboden oefeningen zijn met behulp van aansprekende eenvoudige leskaarten gemakkelijk in te zetten in de klas. Elke week laat de Rust Trainer 2 nieuwe leskaarten achter in de klas, die bewaard kunnen worden in de bijgeleverde Rust Kaartenbak. De Rust trainer komt 3 maanden elke week op een vaste dag en verzorgt 10 lessen.

Meer lezen?
Wanneer een leerkracht kiest voor een nieuwe gezonde gewoonte -regelmatig rust oefeningen toepassen- dan is het belangrijk daar voldoende tijd voor uit te trekken. Een nieuwe gewoonte heeft de meeste kans van slagen wanneer hij de tijd krijgt in te slijten en daar staat gemiddeld 3 maanden voor! Na de periode van 3 maanden met de Rust Trainer volgt daarom wederom een periode van 3 maanden waarbij de leerkracht zèlf de Rust oefeningen implementeert in zijn of haar lesrooster.
Na die periode komt de Rust trainer nog eenmalig terug voor 6 weken, voor een opfrisperiode, met nieuwe oefeningen!

Soorten oefeningen:

Omdat elk kind op zijn eigen manier ontspant zijn de rust oefeningen heel divers. De nadruk ligt op het afwisselend beleven van rust middels verschillende zintuigen; zowel auditief, visueel als via de tastzin. Daarnaast is er ook ruimte voor bewegend leren en voor oefeningen waarbij speciale aandacht is voor de ademhaling, aangezien ademhaling een belangrijke rol speelt bij ontspanning.

Meer lezen?
De methode is met name gebaseerd op mindfulness- en yoga technieken. Op een speelse manier worden mindfulness en yoga in de klas geïmplementeerd.
De meeste oefeningen kunnen zonder voorbereiding of materiaal uitgeoefend worden. Maar ter afwisseling zijn er ook oefeningen die met materiaal uitgevoerd worden (zoals bijvoorbeeld kneedklei of veertjes). Dit spreekt kinderen vaak enorm aan. De benodigde materialen worden bijgeleverd in de Relax Box.
Zo biedt de methode voor ieder wat wils!

Rust…in de Klas:

Bij alle oefeningen ligt de nadruk op het naar BINNEN richten van de aandacht, in plaats van naar buiten, waar die continu heen getrokken wordt door allerlei prikkels. Door je aandacht naar binnen, op jezelf te richten kun je fysiek voelen of en waar er spanning in je lijf zit of in je hoofd (in de vorm van piekergedachten). Dat kan alleen in rust en in ‘stilte in jezelf’. Dan pas kun je jezelf voelen en horen. Vandaar dat die momenten van rust in de klas zo belangrijk zijn.
Want wanneer je je ervan bewust bent kun je er iets mee doen. Door bijvoorbeeld fysiek je spieren te ontspannen, of mentaal je aandacht te richten op een manier die ontspant.

illustratie bij leskaart ‘bodyscan’

illustratie bij leskaart ‘milkshake’

illustratie bij leskaart ‘onder de douche’

Instructiefilmpjes:

Van elke oefening bestaat een kort instructiefilmpje wat terug te vinden is op de pagina Digitale Leeromgeving.
Deze filmpjes zijn tweeledig te gebruiken. Allereerst kunnen leerkrachten die de uitleg van de oefening ‘live’ hebben gemist via het filmpje terugkijken hoe de oefening aangeboden wordt. Daarnaast kunnen de filmpjes via het Digibord klassikaal worden afgespeeld, op een moment dat de leerkracht eens lekker achterover wil hangen, of zelf mee wil doen.

Inpassen van de oefeningen in het lesrooster:

Op welke momenten je de oefeningen toe wilt passen is natuurlijk aan de leerkracht.
Dat kan bijvoorbeeld:

  • aan het begin van de dag, om de dag met rust en focus te beginnen.
  • voor een toets
  • na het buitenspelen
  • op momenten van onrust
  • als fijn tussendoortje
  • aan het einde van de dag, om de dag prettig en positief af te sluiten.